Symbol graficzny portalu Facebook przedstawiający białą literę f na niebieskim tle Symbol graficzny portalu Instagram przedstawiający biały obrys aparatu fotograficznego na tęczowym tle Symbol graficzny portalu Twitter przedstawiający profil białego ptaka z rozwiniętymi skrzydłami na błękitnym tle Symbol graficzny portalu Youtube przedstawiający czerwony symbol odtwarzania  na tle białego ekranu starego telewizora Ikona certyfikatu strony przyjaznej niepełnosprawnym
Obrazek przedstawiający fragment muru z obrysem brakującej cegiełki

YANISTAN – duet Kasprowicz i Marinczenko

dwóch mężczyzn siedzi na kanapie

Janusz Kasprowicz – muzyk, kompozytor, autor tekstów. Jest twórcą, liderem, wokalistą i basistą zespołu Projekt Volodia, znanego m.in. z brawurowych aranżacji utworów Włodzimierza Wysockiego, wspólnych koncertów z Mirosławem Baką, transmisji w radiowej Trójce ze studia im. Agnieszki Osieckiej oraz występów na ważnych wydarzeniach kulturalnych w całym kraju. Propagator, znawca i miłośnik twórczości Włodzimierza Wysockiego, juror podczas festiwali, pomysłodawca oraz dyrektor cyklicznego festiwalu odbywającego się od 2011 r. poświęconego twórczości Włodzimierza Wysockiego „Wołodia pod Szczelińcem” i wrocławskiego Festiwalu „Pieśniarze Niepokorni” oraz dyrektor artystyczny koncertów m.in. „Nocy Bardów” podczas Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie. Stanisław Marinczenko – “wielowymiarowy” muzyk, multiinstrumentalista (gitary, pianino, buzuki, akordeon, mandolina, harfa …) Aktywnie udzielający się w wielu gatunkach muzycznych, poza piosenką literacką można usłyszeć jego dźwięki w klimatach irlandzkich, elektrogotyku i innych.
Duet nagrał i wydał dwie płyty, pierwsza wydana w 2017 r. „Ostatni etap” zawiera w większości utwory nieznanych autorów, tradycyjne, rosyjskie pieśni błatne, więzienne i obozowe, głównie z okresu międzywojennego i lat 50-tych, przełożone genialnie na j. polski przez Romana Kołakowskiego. Drugi album „Yanistan” wyd. w 2020 r. to w większości autorskie nagrania lub półautorskie napisane do wierszy m.in. Andrzeja Bursy czy Jana Kasprowicza. W programach koncertowych poza własnymi utworami duet wykonuje również w brawurowy sposób pieśni Włodzimierza Wysockiego, Jacka Kaczmarskiego, Leonarda Cohena czy Toma Waitsa.
Koncert duetu odbiega od stylistyki typowej dla występu bardów. Bogate instrumentarium, t.j. akordeon, buzuki, mandolina i oczywiście gitary, zmienianie przez wykonawców podczas koncertu, niebywale urozmaica brzmienie, które eliminuje monotonność występu, zwłaszcza podczas wirtuozerskich popisów multiinstrumentalisty.
„ … Kasprowicz i Mariczenko czarują widza (też słuchacza) autentycznym zaangażowaniem w niebanalny przekaz uczuć i wizji artystycznych, sięgając do źródeł, nieraz zapomnianych, nieraz pominiętych. Kasprowicz czaruje głosem zlokalizowanym gdzieś pomiędzy barwną matowością Wysockiego a intelektualną chrypką Waitsa, Mariczenko czaruje instrumentami (gitara, mandolina, buzuki, akordeon) dokumentując zachodnią dekadencję wschodnią perfekcją brzmienia.”
Dofinansowano ze środków Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu.

Przeczytaj również

Na pozór wszystko gra…

Obecnie zaczęły funkcjonować całkiem przyzwoite przepisy dotyczące dostępności dla osób niewidomych. Niewidomym sprzyjają instytucje samorządowe i rządowe. Mogą oni bez problemów odwiedzać każdą stronę internetową. Tyle teoria. W praktyce niewiele […]